Актуално

Лъсна далаверата как ГЕРБ строи магистралите у нас

Как държавното дружество „Автомагистрали“ избира свои изпълнителите за строителството на магистралите, на какви цени, проведени ли са обществени поръчки или не, какъв е контролът, каква е отговорността в строителството. На тези въпроси отговаря регионалният министър Петя Аврамова в комисията по ревизия на управлението на ГЕРБ за последните 10 г., известна повече като комисията „Манолова“. Заедно с Аврамова са заместникът й Николай Нанков, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев и представители на Агенция „Пътната инфраструктура“, съобщава Temida.TV.

Няма търгове, а покана към фирми по методика

Оказа се, че държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД има 13 багера, а е извършила дейност за 5 млрд. лв.

Както винаги досега, представителите на властта отново обясниха, че „Автомагистрали“ сама строи магистралите, не ползва подизпълнители с конкурс по Закона за обществените поръчки, а ползва процедурата „ин хаус“ – вътрешно възлагане – с договори за наемане на техника и доставка на материали.

Всяка една процедура стартира със заповед на изпълнителния директор на „Автомагистрали“ и се отправя покана за участие към определени фирми. След това се сключва рамково споразумение за доставка на материали или наем на техника.

Фирмите се канят по преценка на управителния съвет на „Автомагистрали“, който се състои от трима души.  Така, според Румен Гечев от БСП, по ръба на закона 4,7 млрд. лв. са прехвърлени на държавната „Автомагистрали“, чийто управителен съвет от трима или пет души разпределят почти 5% от БВП на държавата и не е ясно как те са посочили кои точно фирми да бъдат наети – „по телефон или на бележка“, посочи червеният депутат.

Тази процедура е крещящ пример на източване на държавни средства на приближени фирми, добави колегата му Георги Свиленски. Ако докладът на Сметната палата да бъде даден на прокуратурата, всичко друго ще бъдат само приказки в комисията, каза той. „Над 180 млн. лв. са платени само на ниво проекти, а над 70% от дейността на „Автомагистрали“ е преотдадена“, каза още той.

„Ин хаус“ процедурата е изключение в Закона за обществените поръчки – има контрагенти, които се избират по нарочна методика, обясни бившият зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков, който е острието на Бойко Борисов на темата „пътища“. Нанков каза, че АДФИ не е констатирала нарушения и е спазена методиката.

Чрез авансово плащане на строителни материали били спестени милиарди

Оказа се, че са правени авансови плащания от „Автомагистрали“, например на ГБС са платени през 2018 – 2019 г. 108 млн. лв. Беличев обясни, че така се капарирали материали, за да може да се задържи цената им за година и половина. Той обясни, че стойността на желязото се е двигнала 80%, горивата също. „Ако не бяхме застопорили цените, как мислите щеше да се строи“, попита той и добави, че така се пестят милиарди. „Не сме длъжни да правим обществени поръчки, но нашите дейности са на 99% като обществените поръчки“, каза той.

Стана ясно, че 1,2 млрд. лв. са платени по този начин – авансово.

„Те обществена поръчка не провеждат, това е тежко нарушение на закона и морала. 5 млрд. са възложени от „Автомагистрали“, каза Мая Манолова. Според нея смисълът на „ин хаус“ е да се строи със собствени средства, а не милиарди левове да се прехвърлят без публични покани „по усмотрение на трима или петима души от държавно дружество“.

„Кой закон е нарушен, г-жо Манолова, тук не сме комисия по морала“, попита Тома Биков от ГЕРБ.

Вижте още:

Острието на ГЕРБ Маноил Манев маниак на бойни изкуства (СНИМКИ, ВИДЕО)