В съда

Незаключена стрелка на релсовия път причинила трагедията в Хитрино

Не високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път е причина за трагедията в Хитрино, каза на пресконференция днес Светослав Първанов – заместник-управител на „Булмаркет“. Той цитира експертиза, поръчана от фирмата в чужбина, защото български експерти отказали с мотив, че биха били в конфликт на интереси.

Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този вираж на коловозите и броя на вагоните композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 км/ч, което не съответства на данните от разследването.

Локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки „високата“ скорост. Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия коловоз, а вторите колела – по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира.

Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра.

Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна, които се оценяват като опасни поради тяхната крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство. За експлоатираните към момента на забраната вагони от този тип са дадени предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи, които да гарантират тяхната безопасност до изтичане на експлоатационния им живот.

Два пъти е подавано напрежение в съборената контактна мрежа и така се е стигнало до волтови дъги, които е възможно да са причинили взрива, каза Първанов.

15 години наблюдаваме нередности по железния път. Така сме излагали на риск не само товари, влакове, а и хора, допълни той.

Прокуратурата:

Представената днес от компанията „Булмаркет“ експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в с. Хитрино е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес, заявиха от прокуратурата. Такава експертиза не е била назначавана нито от органите на досъдебното производство, нито от състава на съда, разглеждащ делото понастоящем. „Частната експертиза“, изготвена от чужди експерти, е поръчана и заплатена от „Булмаркет“, но не може да послужи за целите на водения наказателен процес.

Обвинението не намира основания за промяна на изводите, основани на експертизи, назначени в хода на проведеното разследване и сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента. Тези експертни заключения са разгледали и версията, изтъквана сега от „Булмаркет“, но са я отхвърлили като несъответна на събраните по делото доказателства за състоянието на релсовия път.

Коментарите са затворени.