Законодателят

Бюджет за отбрана 2% от БВП до 2024 г. според новата Стратегия за национална сигурност

Народните представители приеха актуализираната Стратегия за национална сигурност с времеви хоризонт до 2025 година. „За“ гласуваха 118 народни представители, 4 бяха „против“, а 35 се въздържаха. Стратегията бе подкрепена от всички парламентарни групи, с изключение на БСП, които гласуваха с „въздържал се“.

Министърът на вътрешните работи Валентин Радев изтъкна, че Стратегията е внесена след КСНС и по нея е постигнато съгласие. „Не приемам забележките за липса на капацитет. Ако някой няма капацитет- това не е ГЕРБ“, заяви той. „Целият пакет документи за националната сигурност и отбраната е с автор ГЕРБ“, посочи той.

Зам.-председателят на ПГ на БСП Драгомир Стойнев се обърна към министър Радев: „Не разбирам удовлетвореността ви от Стратегията- проблемите са много и очевидни“. „Нямаме една машина, която да може да литне, но трябва да сме спокойни. Имаме ограда по границата, която всеки момент може да падне, но трябва да сме спокойни“, коментира той. „Прегръщайте си се, правете каквото искате, но благодарение на опозицията все пак Стратегията има някакъв вид“, заяви Драгомир Стойнев.

Стратегията е разгледана от 15 парламентарни комисии. Предвидено е, че до 2024 година бюджетът за отбрана трябва да достигне 2% от БВП. В Стратегията са включени нови политики – киберсигурност, транспортна сигурност, управление при кризи и защита на националните архиви като част от културно-историческото наследство. Текстовете за управлението на кризи са изцяло нови. В документа е включено изграждането на Национална система за управление при кризи със Национален ситуационен център и областни центрове.

В Стратегията е констатирано, че пълномащабен военен конфликт срещу България е малко вероятен, но расте заплахата от хибридни действия и кибератаки. Посочва се, че радикализацията и тероризмът ще продължат да генерират заплахи за глобалната и националната сигурност.

Според Стратегията българските национални малцинства се нуждаят от по-голямо внимание от държавата, а в отделни страни те са подложени на икономически, политически и асимилационен натиск. Налице е опасност от подобни тенденции и в държави, в които към настоящия момент българските общности се ползват от сравнително широки права.

В Стратегията приоритет остава диверсификацията на доставчиците и на пътищата за доставка на природен газ. Изтъква се, че корупцията, в частност тази по високите етажи, остава един от основните проблеми в обществото. Основни заплахи за страната ни са организираната престъпност и трансграничната престъпност, основно трафикът на наркотици и на хора. Престъпленията със „сивата икономика“ намаляват, но остават сравнително широко разпространени.

Според документа конвенционалната престъпност продължава да заплашва гражданите, възникват зони на повишен риск, нараства несигурността в обезлюдяващите райони. Броят на катастрофите говори за „война по пътищата“, загиват стотици, а ранените са хиляди. Съществува риск от ограничаване на водните ресурси, от все повече горски пожари, свлачища и наводнения.

Включват се и нови политики като транспортната сигурност, управлението при кризи, младежта и спорта и защита на националните архиви като част от културно-историческото наследство.

Миграцията се превръща в дългосрочен задълбочаващ се проблем с риск, ако не се управлява, да се превърне в стратегическа заплаха за демократичните общества и икономиките в транзитните и приемащите държави, е записано в актуализацията. Отчита се, че ситуацията в Близкия Изток, Централна Азия и Африка генерира рискове от повишаване на миграционния натиск, който влияе негативно върху сигурността на държавите в Европа, в т.ч. и България.

Корупцията, в частност корупцията по високите етажи, остава един от основните проблеми на съвременното българско общество. Нейното разпространяване е следствие от непрозрачната промяна на собствеността, неадекватното регулиране на обществените и икономическите отношения, неефективния контрол и пропуските в правораздаването, се констатира в текста. Един от начините за борба с явлението, записан в стратегията, е ефективното функциониране на единния антикорупционен орган.

Органите за банков и финансов надзор защитават интересите на вложителите, инвеститорите, застрахованите и осигурените лица и насочват усилията си към поддържането на стабилността на финансовата система и финансовите пазари и на доверието в тях, предвижда подобреният вариант.

Предпоставка за високо качество на социалната сигурност е модернизирането на основното, средното и висшето образование чрез стриктно прилагане на националните стандарти както в предучилищното и училищното образование, така и във висшите училища. Основен акцент се поставя върху равния достъп до качествено образование, ограничаване на неграмотността, предотвратяване на ранното отпадане на деца от образователната система.

В документа е разписано, че страната ни спазва ангажименти по европейска директива за установяването и означаването на европейски критични инфраструктури и оценката на необходимостта от подобряване на тяхната защита, което включва осъществяване на контрол върху достъпа до стратегически обекти и проучване на възможностите за съвместна дейност между публичния и частния сектор, базирани на взаимен интерес и експертни умения на партньорите за гарантиране защитата на обществените интереси.

Националната политика за управление на кризи е задължение на Министерския съвет и се основава на непрекъснат мониторинг на потенциални и развиващи се кризи.

Коментарите са затворени.